Bakgrund

Nystartad entreprenad

Harvestad bygg och Entreprenad grundades 2019. Vad de gör är att utföra mindre arbeten i hem och kontor på offert. När jag kom i kontakt med dem så hade de en klar bild över sin affärsmodell men inte någon story kring varför människor skulle lita på dem eller vad de skulle fokusera på att göra riktigt bra. 

Mitt uppdrag

Jag började med att göra en konkurrensanalys och läste många skrivna omdömen om dem. Det stod klart att i Linköping så fanns det en mängd liknande företag men problemet folk kände var att de inte litade på dem eller att personen som kom hem till dem inte kunde svenska eller betedde sig illa.

Det blev det som blev min utgångspunkt i kommunikationen.

Planen jag arbetade fram tillsammans med Harvestad var att profilera sig som ”goa gubbar” som gärna tar en kopp kaffe och älskar att prata med kunderna utan att ta extra betalt för det. Värme, tillit och yrkeskunskap blev kärnvärden för Harvestad.

Resultat

Den grafiska profilen och logotypen designades under en 2 veckorsperiod av mig kvällstid.
Ett av villkoren för att jag skulle göra detta jobb var att vi skulle sätta oss ned innan och ta reda på vad det är de faktiskt behöver. Från början ville de bara ha en logotype men det visade sig att de saknade det viktigaste av allt – varför de finns.