Bakgrund

Gör det snyggt och välfyllt i butik​

Batteristen var ett bolag vi ägde som hade som uppgift att göra det snyggt i våra kunders butikshyllor. Ägaren kontaktade mig och undrade ifall jag ville skapa en ny logotype till bolaget. Det visade sig då att de inte har en riktigt genomarbetad varumärkesprofil eller en satt mission/vision. Jag började med att ringa runt och intervjua några personer på bolaget och alla kändes ganska vilsna när det kom till ”säljpitchen” för Batteristen.

Mitt uppdrag

Med OK från chefen så förstorade jag uppdraget till att även innehålla själva varumärket och vad de levererar. Så mitt uppdrag blev förutom en ny logotype även att skapa hela varumärket.

Jag fokuserade på vilket uppdrag Batteristen hade och skapade kärnbudskapet runt det – Vi gör det enklare. Just att butikerna får snyggare hyllor samtidigt som de ökar försäljningen på ett enkelt sätt kändes som en bra grund.

Den vänliga typografin och de inbjudande färgerna skapar ett varumärke som är enkelt att komma nära.

Min grundtanke var att det inte ska kännas dyrt utan att Batteristen ska kännas som en förlängd arm i butikerna.

 

Resultat

Jag tycker budskapet håller ihop riktigt bra med den stora punchlinen att en butik i snitt ökar sin försäljning med 50% (enligt Batteristens egna siffror, skapar ett starkt övergripande budskap.

 

Idag finns tyvärr inte Batteristen kvar utan blev uppköpt under 2022 av Driva bolagen.

Men under året konceptet användes så var det en tydlig förbättring för de anställda inom Batteristen och de ökade i sin lönsamhet.